In the 18 years
that they’ve been around F.S.K. (still Thomas Meinecke, Michaela
Melián, Justin Hoffmann, Wilfried Petzi and Carl Oesterhelt) have
time and again been good for musical surprises. Their uncompromising
ways have sometimes even offened their fans, while making others
especially interested in their music. They are still the most
invited non-english band to attend Peel-sessions and have just
recently been able to present their new material in London’s honourable
Queen Elisabeth Hall. After exploring a musical territory somewhere
between No Wave and Country, they have now discovered their love
for electronic music and its repetitive sound-structures. They
are following a path layed out on last-years vinyl only E.P. release
“4 Instrumentals” (Disko B), consisting of four tracks all of
which are also included in the CD-version of “Tel Aviv”. F.S.K.
leave behind the type of song format which has been typical for
their approach in the recent years and redefine the roles music
and lyrics have so far played for them. The vocals are integrated
elegantly in a non song-like manner, never forgetting the moments
where the voice needs to make a clear statement and go beyond
the pure refinement of instrumental music (check out “Rote Sonne”).
F.S.K.'s journey starts in downtown Frankfurt (“Taunus Anlage”),
takes us to to the Odenwald (which also stages Thomas Meinecke’s
new novel on gender-confusions called “Tomboy”), Tel Aviv’s beach
(the wonderful cover) and back to Munich (“Lost in Munich”). On
their trip they thumb through a jazz-encyclopedia and bump into
Jacques Rivette and Peki D’Oslo (the name Amanda Lear was using
when she was still performing in transvestite-shows). For the
first time in the 90ies, they’ve not recorded their album in the
U.S. but linked up with the uphon Studio in Weilheim. This documents
their respect and shared spirit with one of Germany’s presently
most exciting music scenes, located between rock, jazz and electronic
music. Here F.S.K. once again managed to add their unique flavour
to the current state of the art.
01 TAUNUS
ANLAGE 02 ODENWALD 03 STILLEBEN
04 KUCKUCKSNEST KOMPLEX 05 JAZZ LEXIKON 06 JACQUES RIVETTE OF
PARIS 07 ALTNEULAND 08 ROTE
SONNE 09 PEKI D'OSLO 10 ICH ALS TEXT 11
TEL AVIV 12 LOST IN MUNICH
F.S.K., bestehend
aus Thomas Meinecke, Michaela Melián, Justin Hoffmann,
Wilfried Petzi und Carl Oesterhelt sorgten in ihrer 18-jährigen
Bandgeschichte immer wieder für musikalische Überraschungen
mit denen sie durch ihre Kompromißlosigkeit selbst Fans
hin und wieder vor den Kopf stießen - andere wiederum um
so interessierter aufhorchen ließen. Sie sind immer noch
die nicht-englische Band mit den meisten Peel-Sessions und durften
erst unlängst wieder ihre neuen Stücke in der ehrwürdigen
Londoner Queen Elisabeth Hall live präsentieren. Nach Ausflügen
in die Welten zwischen No Wave und Country haben F.S.K. in den
letzten Jahren zunehmend ihre Begeisterung für elektronische
Musik und deren repetitive Soundstrukturen entdeckt. Was sie auf
ihrer,letztes Jahr auf dem großen SubUp-Tochterlabel Disko
Bveröffentlichten vinyl-only E.P. 4 Instrumentals (sämtliche
Stücke sind auf der CD-Version von "Tel Aviv" enthalten)
bereits angedeutet hatten, formulieren sie jetzt auf Albumlänge
konsequent aus. F.S.K. nehmen Abschied von dem für sie bislang
typischen Song-Format und verteilen die Rollen von Text und Musik
neu. Der Gesang wird hier elegant nicht-songhaft integriert und
weiß genau, an welchen Stellen er doch noch deutlich seine
Stimme erheben muß um klarzumachen, daß es hier nicht
um bloße instrumentale Verfeinerung gehen kann (man höre
"Rote Sonne"). Die Reise beginnt in Frankfurts domestizierter
Innenstadt ("Taunus Anlage") und führt über
den Odenwald (auch Schauplatz von Meineckes neuem Geschlechterverwirrungs-Roman
"Tomboy") und den Strand von Tel Aviv (das wunderschöne
Cover) zurück nach München ("Lost in Munich",
siehe DJ Hell). Unterwegs blättern F.S.K. im Jazz-Lexikon
und treffen unter anderem auf Jacques Rivette und Peki D'Oslo
(Amanda Lears Künstlername, als sie noch in Transvestiten-Shows
auftrat). Für die Aufnahmen des ersten nicht in den USA eingespielten
Album ihres Neunziger-Jahre-Wirkens haben sich F.S.K. in das Weilheimer
uphon-Studio begeben und damit ihre Geistesverwandschaft mit einer
der anerkanntermaßen aufregendsten Szenen zwischen Rock,
Jazz und Elektronik dokumentiert. Mit "Tel Aviv" ist
es F.S.K. dann auch einmal mehr gelungen, ohne Anbiederung - und
diesmal auch gänzlich unironisch und unstrategisch - dem
derzeitigen state of the art ihre eigene Note
hinzuzufügen.